Gepost door: Hartelijke Hot Hulk | februari 13, 2013

De HELden van 86

Ik weet niet of wij ´de HELden van 86´ waren?
Zoals ik al aangaf in een kranteninterview laat ik dat oordeel liever over aan de lezers van het boek Helletocht.
Het feit was echter wel dat ik precies de voorgeschreven route heb geschaatst, terwijl er meerdere mogelijkheden waren om het parcours te kunnen afsnijden.
Toch blijf ik worstelen met de vraag waarom ik nooit op dat eenvoudige idee ben gekomen tijdens deze barre schaatstocht.
Ik hoorde van ijsmeester Jan uit Jisp een soortgelijk verhaal.(zie filmpje link)
Ook hij begreep niet waarom hij dodelijk vermoeid nog naar Neck was geschaatst, terwijl zijn woonstede in het dorp Jisp lag.
Daarbij ‘genoot’ ik van de overeenkomsten in onze tocht.
Velen waren gevallen van hun ploegje op het onbegaanbare ijs van het Noord-Hollandskanaal.
Zij waren echter zo slim geweest om met een busje van de voetbalvereniging de gehele tocht als ondersteuning mee te laten rijden voor voeding/kleding e.d.
Daardoor konden ook de botte schaatsen, vanwege het vele zand op het ijs, onderweg soms wel 3 keer geslepen worden! ! !
Het gedeelte van Neck naar Jisp waarbij ikzelf zoveel moeilijkheden had om op de been te blijven staan, ervoer ijsmeester Jan daar ook.
Wanneer hij gefinisht was, is er een foto gemaakt waarbij hij om de schouders van andere mensen steun zocht.
In het café ‘de Eendracht’ zaten zij van vermoeidheid niet op stoelen……………………… maar lagen op de vloer! ! !
De ijsmeester uit Neck, die de tocht ook reed, deed dat op 18 jarige leeftijd.
Echt grote klasse!
Nadat ik dit nu eens heb opgeschreven en het van derden heb vernomen, begin ik langzaam te geloven dat wij toch stiekem helden waren!

Responses

  1. Ik doe het jullie in ieder geval niet na, Diep Respect!

  2. of jullie echte helden waren? ik weet het niet; tenslotte was het jullie eigen keus het ijs op te gaan er er ook te blijven.
    ik vind jullie wel dapper en echte doorzetters… maar eigenlijk vind ik jullie volkomen geschift, maar ja, dat zeg je natuurlijk niet 😉

  3. Lieve Hulk, ik loop elke jaar de Nijmeegse 4 daagse. 4×40 km. Het eerste jaar met over de 20 blaren. Weet dus wat afzien is. Jij bent buiten het feit dat je onze eigenste grote favoriete Hulk bent echt wel een ware Held! Respect!!!


Geef een reactie

Categorieën

