Gepost door: Hartelijke Hot Hulk | januari 18, 2013

Interview artikel plaatselijke krant

Boek van Heemskerker Jan Al over Noordwest-Nederland Tocht 1986
Herinneringen aan die andere ‘Helletocht’

HEEMSKERK -Juist in deze week, nu de schaatskoorts stijgt en de barre Elfstedentocht van 1963 Abraham ziet, verschijnt ‘Helletocht’ het boekje van Heemskerker Jan Al. Toepasselijker kan het bijna niet. Een verhaal over die minder bekende, doch loodzware Noordwest-Nederland schaatstocht van 1986. Een tocht des levens voor Al (59) en diens maatjes Cor Bloedjes en Hans Schouten.
‘Helletocht’ verschijnt vrijdag 18 januari op de vijftigste verjaardag van de roemruchte Elfstedentocht van 1963. Jan Al heeft ooit één keer meegedaan aan de beroemde Tocht der Tochten, maar hing na honderd kilometer zijn schaatsen aan de wilgen. Immers, de Helletocht van 1986 stond hem nog levendig voor de geest. Een schaatstocht vergelijkbaar met de Elfstedentocht van 1963. De ondertitel van het boekje luidt: De HELden van 1986. “Of dat zo is, mogen de lezers uitmaken”, merkt hij bij hem thuis op. Maar het verhaal over de ontberingen die het drietal moest doorstaan tijdens die barre, 175 kilometer lange schaatstocht door Noord-Holland, is een must voor iedere schaatsliefhebber, vindt hij zelf.
Afgelopen maandag werden de eerste twee exemplaren van het boekje feestelijk bij hem thuis uitgereikt aan de levende Heemskerkse schaatslegende Jos Niesten met wie Jan Al mede door schaatsclub Kees Jongert goed contact heeft. “Jan heeft er al die tijd niks over gezegd”, zegt de oud-marathonschaatser. Zijn maatje Cor Bloedjes wist er wel al van, want Jan vroeg hem of zijn naam in het boekje mocht worden vermeld. Laatstgenoemde kent hij al lang. “Cor was altijd een stimulator, want wij werkten allebei als automonteur en schopten het toentertijd zelfs tot eerste monteur”, zegt Al. Het was dan ook Bloedjes die hem overhaalde om mee te doen aan de loodzware Noordwest-Nederland tocht. “Dat was zondag, één dag voordat die zou worden verreden. Aangezien ik toen twee banen had, ik werkte ook in de aardappelen- en uienteelt, had ik het razend druk. Aan mijn baas moest ik die maandag vrij vragen en daar was hij helemaal niet blij mee.”
Op die bewuste maandagochtend 17 februari 1986 gingen de toen 33-jarige Al, Bloedjes en Schouten naar het opstappunt in Jisp. Het drietal vertrok om zeven uur in de ochtend op de vaart naar Spijkerboor. “Het was nog helemaal donker, maar dat vonden we niet erg. Gezien het die zondag ervoor stralend weer was, had ik ook het idee: dit wordt vast genieten.”
Maar hoe anders werd dat. Tegen een straffe windkracht 7 in en met een gevoelstemperatuur van -28 moest richting Spijkerboor worden geschaatst. “Ik had nog nooit tegen zoveel wind in geschaatst. We waren dan ook alléén maar aan het krabbelen”, aldus Al. Een stuk verderop, op het Noordhollands Kanaal, werd het nóg erger, want er waren overal ijsschotten ontstaan. “Om verder te komen, moest je van de ene naar de andere schots springen. Echt levensgevaarlijk.” Bloedjes: “Er lagen wel bloedsporen op het ijs van mensen die hard waren gevallen.” Ook raakte het drietal elkaar onderweg kwijt in de duisternis. Mobieltjes waren er toen niet en dus moest Jan Al moederziel alleen verder. “Ik haalde onderweg iemand in en met hem ging ik verder. Wie dat is geweest, weet ik nog steeds niet”, zegt Al. Daarentegen had Cor Bloedjes het geluk onderweg een goede voorrijder tegen te komen die bovendien goed de weg kende. Hij kwam ’s middags om drie uur bij de finish aan. Jan Al deed drie uur langer over.
Bij aankomst om zes uur ’s avonds kon hij niet meer praten en was volgens eigen zeggen totaal niet meer bij zinnen. Maar nu hij erover praat, twinkelen toch zijn ogen. De 59-jarige Al blijft een schaatsliefhebber, zeker nu de verwachting is dat er eind deze week geschaatst kan gaan worden. “Schaatsen is nu eenmaal afzien. Je blik op oneindig, dan volgt de rest.” Jos Niesten knikt grinnikend. “Het is altijd: de dood of de gladiolen.”
‘Helletocht’ van Jan Al wordt uitgegeven in eigen beheer en is te bestellen via: http://www.Helletocht86.wordpress.com.

Responses

  1. All you need is ice!
    leuk verslag.
    maar sorry hoor, je krijgt me op geen enkle manier warm voor schaatsen….. 😉
    voor lezen daarentegen wel.

  2. Geweldig verhaal maar voor mij geldt hetzelfde als voor Hanneke 😉

  3. Jan, ik heb een boekje besteld, maar het kan zijn dat er twee bestellingen geplaatst zijn, mijn computer kreeg een storing, maar ik wil maar een exemplaar.
    het geld is inmiddels overgemaakt.
    bvd

  4. Gefeliciteerd Jan Al, met de lancering van je”kindje” boek Helletocht86 !

  5. Ff snel een korte reactie, heb nu geen tijd want ik moet lezen…..gloeiende gloeiende…. Henk is geweest en boek ligt op schoot (onder laptop die ik nu weer wegzet) -x-

    • Leuke reactie
      Dank U

  6. Ik heb het boek ontvangen! Mensen….bestel,bestel, bestel maar want het is echt een boek met inhoud!

    • Meisje, wat doet dit mij goed!
      Na al dat werk, krijg ik dit te horen.
      Dank je wel!

      Heb geen facebook, probeer het via een ander te lezen.

  7. Hoi lieve Jan, ik heb reclame voor je boek gemaakt.
    klik maar ff op het volgende linkje.
    http://www.facebook.com/#!/geesje.hillenga

    • Heb haar voorbeeld maar even gevolgd…. moet toch het bestellen ervan promoten want het boek is meer dan de moeite waard!

  8. hallo HHH heb je mij weer zal je denken
    maar het bank /giro nr klopt niet zegt mijn bank
    kan je het mij prive mailen heb het net nog na gekeken heb het wel goed over geschreven
    groetjes yvonne

  9. het is gelukt toch foutje van mij zelf
    groetjes

  10. Hallo Jan, ik wil het boek graag bestellen. Is het goed dat ik dat bij deze doe.
    Hoe nu verder? Girootje uitschrijven en zo? Wil je me er even over mailen?

    • Dank je wel Plato
      Gewoon bovenin de site een link pakken (op foto klikken of op hier bestellen) daarna bestelformulier volledig invullen.
      Als ik het bedrag dan op mijn bankrekeningno. heb stuur ik het boek naar je op.

  11. Goed aangekomen, een van de komende dagen wordt het gelezen..!!

  12. hier ook goed aan gekomen
    Man lief was zeer benieuwd wat is dat wie is dat .ja ja je hebt weer wat onrust gebracht . maar ik ga zaterdag lekker lezen . samen met de hond die dan mijn rust bewaakt groetjes uit een koude Zaanstreek.


Geef een reactie

Categorieën

